Geupload bestand

Waarom we citymarketing inzetten

Deventer Marketing werkt doelgericht en we maken scherpe keuzes in onze projecten en activiteiten. We zetten in op het versterken van de positionering, het imago & de bekendheid en het aantrekken en binden van specifieke doelgroepen. 

Visie

Waar we in geloven: Deventer is dé plek voor de creatieve stedeling. Zowel oorspronkelijke- als nieuwe Deventenaren voelen zich hier thuis. Het is hier prettig leven, leren en werken. Talent kan groeien en vindingrijke ondernemers kunnen floreren. Deventer leeft en bruist al eeuwenlang. Dat ervaren ook de bezoekers van de historische stad en haar prachtige buitengebied.

Missie

Waarom we citymarketing inzetten: "Deventer eenduidig en passend bij het karakter van Deventer positioneren en profileren. Met als doel het positief beïnvloeden van het imago en het versterken van de aantrekkingskracht op bewoners, bezoekers, bedrijfsleven en talent."

Doelen

Waar we ons voor inzetten:
1. Laden van het merk en de positionering van Deventer.
2. Vergroten van de zichtbaarheid van Deventer als aantrekkelijke plek om te leren, werken en leven.
3. Continueren van de zichtbaarheid en populariteit van Deventer als aantrekkelijke bestemming, en (potentiële) bezoekers gastvrij inspireren en informeren voor- en tijdens een bezoek aan Deventer

Bij het verwezenlijken van deze doelstellingen werken Deventer organisaties intensief met elkaar samen. De voorwaarde voor succes is bovendien dat iedere organisatie haar steentje bijdraagt.

Stratiegie

1. Merkmanagement
Vanuit de Merkmanagementrol bouwen we aan een sterk merk en de positionering van Deventer. Dat doen we door merkversterkende initiatieven uit te lichten via marketingkanalen en door beeldbepalende projecten te stimuleren en te faciliteren om merkversterkend te werken.
Daarnaast adviseren we vanuit onze marketingkennis over positionering van Deventer. We houden Deventer organisaties een spiegel voor om te laten zien hoe keuzes het beeld overen de reputatie van Deventer beïnvloeden.

2. Marketing
Als citymarketingorganisatie verzorgen we de collectieve marketing namens de plek Deventer. We maken merkversterkende content op onze eigen kanalen, via campagnes en pers. Dat doen we richting bewoners, bezoekers, talent en het bedrijfsleven. Daarmee vergroten we de zichtbaarheid van Deventer en verstevigen we de positionering. Dat draagt bij aan trots en een gedeeld gevoel over Deventer (sense of place). Daarvoor werken we altijd in verbinding met gemeente, belangenorganisaties en instellingen.

3. Gastheerschap
Vanuit onze VVV verzorgen we het gastheerschap voor bezoekers en bewoners. We ‘gidsen’ onze doelgroepen door het aanbod op het gebied van vrijetijd en recreatie en stimuleren zo bezoek en bestedingen. Dat doen we in onze VVV winkel met informatie, inspiratie en Deventer producten.
Daarnaast organiseren we stadswandelingen en zijn een gastvrij loket voor groepen die de stad bezoeken. Gastheerschap vindt met name plaats in de vrijetijdssector, maar heeft invloed op het imago in de volle breedte.

Fundament: Toekomstbestendige Citymarketingorganisatie
Een stevige, toekomstbestendige organisatie als fundament is randvoorwaardelijk voor ons werk. Dagelijks werken we aan het op de kaart te zetten van Deventer met een klein, enthousiast en betrokken team vanuit het Penninckshuis op de Brink. Citymarketing en gastheerschap zijn beiden écht mensenwerk. Voldoende urencapaciteit is dan ook belangrijk. Het zijn immers de mensen die content maken, de projecten leiden en partijen in Deventer verbinden. 
Stichting Deventer Marketing wordt structureel gesubsidieerd door Gemeente Deventer. Daarnaast genereren we zoveel mogelijk eigen inkomsten door de exploitatie van de VVV winkel en de organisatie van stadswandelingen. Ook zijn er geringe inkomsten vanuit partnerschappen en werken we op projectniveau samen met onze strategische partners. We bundelen onze krachten en financiële middelen in gezamenlijke projecten.

Het zit in ons DNA: efficiënt, creatief en ondernemend werken om met geringe middelen veel aandacht voor Deventer te genereren.

Download de jaarrekening 2022 hier.

Doelgroepen: wie willen we bereiken?

De Citymarketing van Deventer is gericht op Bewoners, Bezoekers, Talent en Bedrijfsleven. We benaderen deze doelgroepen integraal. Leven, leren, werken en bezoeken zijn immers niet los van elkaar te zien. Een bewoner is wellicht ook ondernemer en besteedt zijn of haar vrije tijd in Deventer. 

Jongeren

Binnen deze doelgroepen hebben we de komende jaren speciale aandacht voor ‘jongeren’, met name studenten en young professionals. Dit sluit aan op de Human Capital agenda van het Deventer Economisch Perspectief en de strategie ‘Verjongen’ van Gemeente Deventer.

Op wie wij citymarketing richten

Behalve een doelgroepenbenadering vanuit wat iemand doet (wonen, werken, leren, recreëren), kunnen doelgroepen ook bezien worden vanuit het type mens en zijn of haar interesses en leefstijl. Wij richten ons in Deventer op een combinatie van de 'Creatieve Stedeling x de Onconventionele Doener'. 
Deze termen zullen we nooit letterlijk gebruiken richting de doelgroepen. Het zijn termen en beschrijvingen die ‘achter de schermen’ richting geven aan het werk van marketeers, contentmakers, vormgevers, communicatieprofessionals en, als het goed is, ook de ontwikkelaars van Deventer.

Creatieve Stedeling x de Onconventionele Doener
Deze creatieve stedeling wil wonen en werken combineren in een stedelijke omgeving. Goed bereikbaar en op fietsafstand van het stadscentrum. Het liefst een levendig, historisch centrum met culturele voorzieningen, ontmoetingsplekken en (netwerk)evenementen. Dat hoeft niet groots of exclusief te zijn. Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg.

Dit type mens is lekker nuchter en praktisch. Eerst nadenken, dan doen. En het dan nét even anders doen. Door zich bezig te houden met ICT, techniek, architectuur, ambacht, design, media of kunst en cultuur leveren ze graag een bijdrage aan de samenleving, met aandacht voor de eigen omgeving.

Nieuwe technologische ontwikkelingen spelen hierbij een grote rol. Die creatievelingen vinden zichzelf steeds opnieuw uit. Verfrissend... Het is het type dat ideeën vertaalt naar de échte wereld. Met een flinke portie durf, zonder bang te zijn om te falen. Want ze weten: daar kan ik alleen maar van leren.

Op eigen wijze iets nieuws brengen, met respect voor wat er al staat.